V dňoch 19. – 26. 06. 2018 sa v priestoroch Novej scény Národného divadla v Prahe uskutočnil 1. ročník zaujímavého a netradičného podujatia pod názvom OPERA NOVA, festivalu, ktorý si podľa slov umeleckého riaditeľa opery ND Petra Kofroňa, vzal za cieľ podporu súčasnej hudby a hudobného divadla. Festival privítal deväť hudobných divadelných súborov z Českej a Slovenskej republiky. Jedným z účastníkov bola aj slovenská interdisciplinárna umelecká skupina Cluster ensemble.

Medzinárodne uznávaný súbor Cluster ensemble vznikol v roku 2009 okolo slovenského hudobníka Ivana Šillera. Všetko to začalo slovenskou premiérou skladby Six Pianos od Steva Reicha v bratislavskom obchode s klavírmi. Voľné zoskupenie hosťujúcich umelcov sústredených okolo umeleckej dvojice Šiller a Király odvtedy pravidelne koncertuje na domácich a zahraničných pódiách. Súbor sa venuje predovšetkým interpretácii diel súčasných skladateľov a hudobných osobností 20. storočia, autorským projektom posúvajúcim hranice umeleckej interpretácie a edukačným projektom. Do dnešného dňa so súborom spolupracovalo takmer päťdesiat hudobníkov, tanečníkov, výtvarníkov a ďalších umelcov z Európy a USA. Ich debutový album Cluster ensemble Plays Philip Glass vyšiel v júni 2016 slovenskom vydavateľstve Hevhetia a americkom vydavateľstve Orange Mountain Music. Na jeseň 2017 absolvovali úspešné turné v New Yorku. *

V rámci festivalu OPERA NOVA súbor predviedol úspešné predstavenie na hudbu amerického skladateľa Philipa Glassa Dance with changing parts. Predstavenie vzniklo v spolupráci s choreografkou a herečkou Petrou Fornayovou a premiérované bolo na festivale Nu Dance Fest na jeseň 2015. Odvtedy bolo s veľkým ohlasom niekoľkokrát uvedené na festivaloch na Slovensku aj v ČR. V neobvyklom performance sa prepája zriedka hraná Glassova skladba Music with Changing Parts s pohybom a videom. Ide o veľmi originálne predstavenie založené na dnes už klasickej minimalistickej kompozícii zo 70. rokov 20. storočia. Cluster ensemble interpretuje skladbu prostredníctvom troch elektrických organov, flauty, klarinetu, saxofónu, elektrickej gitary, analógového syntezátoru a vibrafónu, 12 tanečníkov a live videa. Tanečná zložka predstavenia vychádza z podobného princípu ako partitúra. Rovnako ako hudba, aj tanec pozostáva zo vzorcov – v tomto prípade pohybových. Choreografia je presne daná, tanečníci však interpretujú jednotlivé pohyby rôzne a každý si môže zvoliť, koľko času vo vzorcoch zotrvá, pričom žiadny nesmie vynechať. Telo, pri neustálom udržiavaní rytmu, ponúka obrazy – vytvárané jedným tanečníkom, ale aj tvorené vo vlnách celou skupinou. Hudbu a tanec dopĺňa live video Jakuba Pišeka, známeho napríklad z projektu Nano VJs, ktorého finálna podoba vzniká vždy priamo počas predstavenia z pripravených fragmentov nafilmovanej choreografie. *

Návštevník festivalu, ktorý mal možnosť v Národnom divadle vidieť toto predstavenie, určite odchádzal z divadla so silným a slovami len ťažko opísateľným pocitom. Hudba, tanec a video pôsobili vo svojej opakujúcej sa naliehavosti spočiatku nepokojne až dráždivo, ale pokiaľ divák dokázal vypnúť aspoň na chvíľku potrebu racionálnej analýzy toho, čo sa pred jeho zrakom a sluchom na javisku odohráva, a nechal sa uniesť symbiózou zvuku, pohybu a obrazu, nakoniec dozaista prešiel vnútorne očistným procesom, porovnateľným snáď iba s meditáciou. A to je presne to, o čom je skutočné umenie. Také, ktoré zasahuje človeka priamo v jeho podstate a ešte dlho po predstavení v ňom doznieva. A za tento zážitok patrí skupine Cluster ensemble vďaka. Verím, že sa súbor do Prahy opäť čo najskôr vráti s nejakým novým zaujímavým projektom.

Vladimír Dubeň

*Zdroj: Cluster ensemble