Kultúrna udalosť roku – aj tak možno nazvať práve prebiehajúcu výstavu ruskej avantgardy v priestoroch Zámecké jízdárny v Hluboké nad Vltavou. Výstavu pripravila po viac ako ročnom odklade Alšova jihočeská galerie zo zbierok Múzea umení v Jekaterinburgu ako unikátny kultúrne – historický celok, mapujúci avantgardné výtvarné tendencie v Rusku v rokoch 1910 – 1920. Výstavu reprezentuje 36 diel a treba zdôrazniť, že takáto rozsiahla kolekcia obrazov z jedného z najdôležitejších období v ruskom maliarstve, v Českej republike ani na Slovensku nikdy doposiaľ k videniu nebola.

Návštevník výstavy má možnosť zblízka uvidieť diela maliarov dnes už legendárnych skupín ako Pikový dolník a Oslov chvost, v ktorých tvorbe na začiatku 20. storočia rezonovali predovšetkým umelecké smery ako fauvizmus, kubizmus, kubofuturizmus, neoprimitivizmus, rayonizmus, suprematizmus a konštruktivizmus. Priekopníci tejto novej vlny ruského umenia čerpali z bohatstva ľudovej kultúry, ako je maľba ikon, mozaika a maľba na skle, ale tieto tradičné výtvarné prostriedky spájali s novými kompozičnými princípmi. Najvýraznejšou postavou ruského avantgardného umenia je Kazimir Malevič, ktorý ako prvý definoval nový umelecký smer suprematizmus a ovplyvnil ním celú generáciu ruských umelcov. Chcel vo svojom diela zobraziť „nič“ a tým aj čistú „nepredmetnosť“. Jeho obrazy sú bez predmetov, zobrazujúce nadpozemské tvary bez gravitácie, zamerané iba na duchovný moment, na víťazstvo ducha a intelektu nad hmotou. Považoval suprematizmus za supremáciu čistého vnímania vo výtvarnom umení, kde intuícia a duševná sila stojí nad všetkým ostatným.

Zákonmi geometrickej konštrukcie sa vo svojej tvorbe riadil aj Alexander Rodčenko, ďalší zo skupiny umelcov, ktorí sa prezentujú v rámci výstavy. Rodčenko vo svojich „čiernych obrazoch“ z roku 1919 predvídal monochromatický vývoj v maliarstve, avšak priekopnícky význam pre moderné umenie majú hlavne jeho plastiky bez podstavcov a závesné plastiky z dreva a kovu. Chápal umenie ako oblasť pre experimentovanie s novými priestorovými skúsenosťami a na výstave je zastúpený Nepredmetnou kompozíciou, ovplyvnenou Malevičovimi myšlienkami suprematizmu.

Ďalší z trojice ruských velikánov Vasilij Kandinskij si vybudoval svoje umelecké renomé v Nemecku. Pôsobil v Mníchove, ktorý bol po Paríži druhým najvýznamnejším umeleckým centrom Európy, ďalej v Berlíne a nejaký čas učil aj na slávnej umeleckej škole Bauhaus vo Weimare. Jeho meno bolo spojené hlavne so skupinou Der Blaue Reiter (Modrý jazdec), ktorej názov bol vlastne odvodený od jedného z jeho obrazov. Kandinskij sa abstraktnej tvorbe začal venovať až v strednom veku, približne od roku 1913. Napriek tomu sa stal jedným z aktérov najväčšej revolúcie v maliarstve od čias renesancie. Kandinskij veril, že maliarstvo a hudba sú si veľmi blízke, preto svojim obrazom dával často názvy z hudobnej terminológie ako: Kompozícia, Impresia, Improvizácia. Konieckoncov, obraz s názvom Improvizácia č. 217 môžeme vidieť aj na tejto výstave. Kandinskij bol presvedčený, že farby a forma vystupujú podobne ako hudba z hlbín duše a že každý obraz má svoj vlastný rytmus.

Medzi významných reprezentantov fauvistických tendencií a kubizmu, samozrejme, patria aj ďalší umelci, s ktorých tvorbou sa na výstave stretneme ako Michail Larionov, Pjotr Končalovskij, Aristarch Lentulov, Ilja Maškov, Alexander Kuprin, Alexander Osmerkin alebo Robert Falk. A nesmieme zabudnúť ani na ženy, ktoré sa natrvalo zapísali do tejto neopakovateľnej histórie moderného umenia ako Natália Gončarová, Olga Rozanová, Ljubov Popová alebo Nadežda Udalcová.

Celú výstavu zakončuje dokumentárny film ruského filmového tvorcu Dzigu Vertova Muž s kinoaparátom, ktorý akoby k výstave ani nepatril, lebo vznikol až v roku 1929, ale keď si ho návštevník pozrie pozorne až do konca, zistí, že asi najznámejší film tohto presvedčeného komunistu a zároveň veľkého nadšenca ruskej avantgardy, dokonale vystihuje atmosféru doby, v ktorej uvedené diela vznikali. Výstava v Hlubokej nad Vltavou, ktorá potrvá až do 01. augusta 2021, je naozajstnou lahôdkou pre milovníkov výtvarného umenia, ale môže byť aj veľmi dobrým tipom na príjemne strávený deň s rodinou v areáli krásneho zámku s priľahlým parkom.

Vladimír Dubeň

[displayGallery id=3]